google plus
FACEBOOK
TWITTER
YOYTUBE
insta

Spektakle dyplomowe 2016/2017

twardy-rdzen

„TWARDY RDZEŃ 2.0” to opowieść o pewnym szczególnym gatunku filmowym. Punktem wyjścia dla scenariusza spektaklu były stalagi: książki, które fetyszyzują traumę. Pojawiły się w Jerozolimie w latach 60-tych XX wieku, a ich popularność zbiegła się w czasie ze słynnym procesem Eichmanna. Ich fabuła jest schematyczna: II Wojna Światowa – bohaterami są alianccy żołnierze, którzy dostali się do nazistowskiej niewoli. W stalagu, w którym ich umieszczono, rolę strażników pełnią sadystyczni oficerowie SS płci pięknej, gwałcą i torturują więźniów. W finale bohater uwalnia się i mści na nich, gwałcąc je i mordując. W rzeczywistości jednak przez cały czas odczuwa do nich wielki pociąg seksualny. To co najbardziej interesuje twórców spektaklu to właśnie proces fetyszyzacji historii i procesów społecznych. Pragną odnaleźć powiązania między przemianami gatunkowymi filmów porno a historią XX stulecia. Obok stalagów badają poprzez scenę również kultowe filmy lat 70-tych i 80-tych. W tym także “Café Flesh” apokaliptyczną wizję świata po katastrofie nuklearnej gdzie ludzie dzielą się na seksualnie dodatnich, którzy mogą uprawiać seks oraz seksualnie ujemnych, którzy mogą tylko obserwować – aż do współczesnej szalonej kariery kamer internetowych. Wszystko to splata się z opowieścią o „normalnych” mieszkańcach San Fernando Valley – amerykańskiej stolicy przemysłu porno. Rzeczywistość staje się pornografią, pornografia staje się wyznacznikiem rzeczywistości. Koło się zamyka i nie ma z niego ucieczki.
PREMIERA 13 stycznia // Studio Teatralne KOŁO

reżyseria // scenografia // tekst: Wojciech Faruga
muzyka // aranżacje: Mateusz Flis
choregorafia: Dorota Furmaniuk // Mateusz Flis
asystent reżysera : Tadeusz Kabicz // Weronika Komorowska

obsada: Agata Darnowska // Mateusz Flis // Dorota Furmaniuk // Grzegorz Mroziński // Adrian Rux // Michał Szpak
realizator światła : Przemko Janiszko
video: Tadeusz Kabicz
charakteryzacja // wykonanie sukni Elzy: Dominika Godziemba-Trytek
kierownik produkcji: Damian Kwiatkowski


——————————————————————

czas trwania: około 110 min.

dla widzów powyżej 16 lat

miejsce premiery: TEATR SOHO

——————————————————————

plakat: Ola Jasionowska

——————————————————————


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TADEUSZ RÓŻEWICZ


KUP KOTA W WORKU. work in progress


Spektakl dyplomowy Szkoły Aktorskiej Machulskich

 

Występują :


Aktor I Grzegorz Mroziński

Aktor II Michał Szpak

Dziewczyna Agata Darnowska

Reżyser Adrian Rux

Scenariusz i reżyseria: Mariusz Orski

Scenografia: Paweł Frankiewicz


Premiera: 1.03.2017, Prom kultury, Brukselska 23

*


Spektakl nasz opiera się na scenariuszu będącym teatralną adaptacją jednego z ostatnich tomów poetyckich Tadeusza Różewicza, wydanego w 2008 roku pod tym samym tytułem: Kup kota w worku (work in progress).
Konwencja spektaklu – podobnie jak forma zaproponowana w tomiku przez poetę – oscyluje między rodzajem kabaretu pełnego pastiszu, ironii i kpiny a lirycznym zwierzeniem i głęboką refleksją opartą na uważnej obserwacji rzeczywistości, refleksją dotyczącą położenia w jakim znalazł się współczesny świat, człowiek, sztuka, kultura.
Wizja kryzysu, w którym pogrążona jest nasza cywilizacja, obraz zamętu, ogłupienia i chaosu powstającego w umysłach kształtowanych przez wszechwładne i wszechobecne media oraz przez tak zwaną „kulturę popularną” wyłaniają się z kolejnych scen, w trakcie których grupa współczesnych artystów (troje aktorów i reżyser) spotyka się, by tworzyć teatr, który obudzi umysły i emocje, snując opowieść o świecie, w jakim żyjemy.To Różewicz, jakiego prawdopodobnie nie znasz… Różewicz, który zadziwi i rozśmieszy; który jednocześnie porusza umysł, emocje i uczucia. Który nas budzi.


ICH CZWORO


Spektakl dyplomowy Szkoły Aktorskiej Machulskich

pod opieką artystyczną Emilii Krakowskiej

asystent: Sebastian Królikowski

obsada:


Agata Darnowska

Grzegorz Mroziński

Michał Szpak

Spektakl mimo, że oparty na dramacie Zapolskiej napisanym ponad 100 lat temu, bezlitośnie piętnuje otaczającą nas rzeczywistość. Obśmiewa świat Tych którzy zamykają się za bramami strzeżonych osiedli. Twórcy szydzą z „nowobogackich”, ich wyścigu szczurów i wystawnego życia „na kredyt”. Przyglądają się bliżej upadkowi instytucji rodziny. Zapolska określiła „Ich Czworo” – tragedią ludzi głupich w 3 aktach. Spektakl bezustannie balansuje na granicy komedii i tragedii. Miłosny trójkąt pomiędzy Mężem, Żoną i jej kochankiem momentami zahacza o farsę. Wszystkiemu przygląda się jednak czwarta osoba – dziecko. Niewinny świadek głupoty dorosłych, który na całej sytuacji cierpi najbardziej. Twórcy spektaklu zadają dwa podstawowe pytanie „Jakimi wartościami kieruje się nasz świat?” i „Co zostawimy kolejnemu pokoleniu?”.

Gabriela Zapolska